Ademtherapie

Ademhaling en stress
Normaal gesproken gaat ademen vanzelf. De snelheid en diepte van je ademhaling past zich aan aan je activiteitenniveau. Ook in stressvolle situaties kun je merken dat je adem hierop reageert. Je kan in zulke situaties bijvoorbeeld hoger gaan ademen of je adem vastzetten.

Als dit gedurende korte tijd gebeurt, heeft dit geen nadelige gevolgen; het lichaam is in staat om zelf het evenwicht te herstellen. Spanning die echter te lang aanhoudt, kan tot een patroon leiden waarbij minder efficiënt geademd wordt. Dit kost onnodig veel energie en ligt aan de basis van veel spannings¬klachten. Een gezondere manier om met stress om te gaan, kan je aangereikt worden via ademtherapie.

Ademtherapie
Bij deze therapie leer je een juiste ademhaling aan: je leert je buik- flank- en borstademhaling weer op een juiste manier te gebruiken. Ook leer je jouw natuurlijke adembeweging te (her)kennen. De reacties van je adem en lichaam op spanning worden vertrouwder en beter hanteerbaar. Het leren herkennen van de signalen van je lichaam voordat de spanning zich ophoopt, speelt hierbij een belangrijke rol.

Zo zal het ervaren van je natuurlijke adembeweging je lichaamsbewustzijn vergroten en helderheid geven over je reactiepatronen. Dat kan je helpen om lichamelijk en/of emotioneel weer in balans te komen. Ademtherapie kan je ook ondersteunen bij het ervaren van je eigen kracht en het aansluiten bij wat je werkelijk wilt in je leven.

Voor wie is ademtherapie?
Ademtherapie is geschikt voor mensen die op een andere manier met hun stressklachten willen leren omgaan. Burn-out verschijnselen, hyperventilatie en overspannenheid zijn duidelijke tekenen van het lichaam dat het tijd is om pas op de plaats te maken. Maar ook andere spanningsklachten zoals hoofdpijn, slaapstoornissen, vermoeidheid, spierspanningen en vage lichamelijke klachten kunnen met behulp van ademtherapie effectief benaderd worden. Ook als je geen klachten hebt, kun je voor een ademsessie komen voor meer vitaliteit, diepe ontspanning of ontlading van emoties. Je kunt het zien als een grote schoonmaak van lichaam en geest.
Ademtherapie is zowel geschikt voor volwassenen als voor kinderen en jongeren.

Intensief verbonden ademen
Intensief verbonden ademen is een manier van ademen die soms ook in de therapie gebruikt wordt. Er wordt altijd per persoon gekeken of dit zinvol is. Deze methode wordt vaker gebruikt bij mensen die diepe ontspanning willen ervaren of bij traumaverwerking.
De effecten van intensief verbonden ademen zijn:

1. Fysiek
– Herstel van de natuurlijke ademhaling waarbij je de volle  inhoud van je longen gebruikt. De meeste mensen gebruiken slechts 30% van hun longcapaciteit.
– Betere stofwisseling doordat de interne organen door deze ademhalingstechniek worden gemasseerd.
– Versterking van het immuunsysteem
– Vermindering van spierspanning
– Verhoogde vitaliteit

2. Mentaal emotioneel
– Oplossen van oude onderdrukte emoties
– Effectief bij slapeloosheid
– Afname van angst en onrustgevoelens
– Meer contact met emoties en gevoelens

3. Spiritueel
– Besef van innerlijke stilte en vrijheid
– Meer aanwezig in het Hier en NU
– Acceptatie; vermindering van innerlijk verzet tegen en oordeel over dat wat er is
– Toename van creativiteit

Ademtherapie wordt gegeven door Wilma Huizinga.